Skip to main content

Dag iedereen,

 

We gaan binnenkort werken met de mogelijkheid tot automatische incasso voor onze open gym werking. We zouden het automatisch laten verlengen. Werkt nog iemand zo? En hoe kunnen klanten bij jullie het lidmaatschap stopzetten? Welke termijn, hoeveel opvoorhand? Wat mogen we niet uit het oog verliezen?

Het ligt eraan of je werkt met automatische incasso via Mollie, of via SEPA via je bank.

Wij werken met SEPA via de bank. Wat vooral belangrijk is, is dat je facturen aangemaakt zijn voordat je de automatische incasso uitvoert. Je kunt daarom het best een vaste dag in de maand kiezen om de incasso uit te voeren.

Zorg dat er niet teveel tijd zit tussen het automatisch aanmaken van de facturen en het incassomoment, anders moet je bij opzeggingen/mutaties nadat de factuur is aangemaakt de factuur verwijderen of aanpassen. Bij ons zit er 2 dagen tussen.

Hoever je vooruit incasseert is natuurlijk aan jou. Wij hanteren 1 maand, en dat is voor de meeste sportscholen ook vrij standaard. Voor zover ik weet mag je tegenwoordig geen opzegtermijn meer hanteren die langer is dan 1 maand nadat de contractperiode is afgelopen, dus laat je verder vooruitbetalen na verlenging, dan kan het gebeuren dat je geld moet terugbetalen.

Opzeggingen gaan bij ons bij de receptie of via de mail. Wettelijk moet er opgezegd kunnen worden op dezelfde manier waarop het lidmaatschap is aangegaan.

Houd er verder rekening mee dat leden de automatische incasso kunnen terugboeken. Wanneer je zelf een SEPA incasso doet, moeten de betaalde facturen in dat geval weer op onbetaald gezet worden. Dat kun je handmatig doen, maar wanneer je veel leden hebt, kun je dit het makkelijkst doen door een CAMT bestand te downloaden en te uploaden in Virtuagym.

Als laatst is het belangrijk om tijdens het incassoproces alle betalingen op recurring te zetten i.p.v. op first. Als je dit niet doet worden er namelijk 2 batches aangemaakt. Afhankelijk van je incassocontract met je bank kan dit problemen opleveren.

Bovenstaande geldt voor SEPA incasso. Ik durf niet te zeggen of dat ook allemaal voor incasso via Mollie geldt.


Hi @Senne Aelbrecht,

 

Leuk om te horen dat jullie met automatische incasso's gaan beginnen! Dit is in Virtuagym mogelijk via je eigen bank (SEPA) of geautomatiseerd via Mollie. 

 

@JoeyWensveen Bedankt voor de heldere uitleg over de automatische incasso via SEPA! Als aanvulling verwijs ik je graag door naar ons helpdesk artikel: https://support.virtuagym.com/s/article/Hoe-verwerk-ik-betalingen-via-SEPA?language=nl_NL 

 

Mollie is een partner waarmee je de incasso's kan automatiseren. Je kunt er voor kiezen om dit dagelijks, wekelijks of maandelijks te doen. Naast dat het dus geautomatiseerd is, is een ander voordeel van Mollie ook dat zij een incasso in totaal 3 keer proberen te doen bij je klant, mocht het de eerste keer mislukken vanwege bijv. te weinig saldo. Voor meer gedetailleerde informatie verwijs ik je weer graag door naar ons helpdesk artikel: https://support.virtuagym.com/s/article/Hoe-gebruik-ik-Mollie-om-mijn-klanten-te-laten-betalen?language=nl_NL

 

Daarnaast kun je inderdaad in je lidmaatschappen automatisch verlengen aanzetten, let hierbij op de wetgeving (Wet van Dam). 

 

Indien je dit even allemaal via een (video) meeting met onze support wilt bespreken, let me know! Dan plannen we dit even in. 

 

Groetjes! 


.main-menu-list.main-menu-list--quiclinks { display: none; }