Skip to main content

Hoi allemaal,

Ik vroeg me af wat de mening is van andere gebruikers van Virtuagym over de als standaard ingestelde rustpauze van 30 seconden in trainingsschema's in de coach app.

Ik heb het daarbij specifiek over het gebruik van de rust bij krachtoefeningen (bij HIIT cardio training kan 30 seconden een hele geschikte rustperiode zijn), die eigenlijk altijd 60 of meer seconden zou moeten zijn, afhankelijk van de vorm van krachttraining (in verband met de halfwaardetijd van melkzuur). Een kortere pauze kan leiden tot onvolledig herstel na een set en zelfs blessures door overbelasting.

In principe kan de rustpauze natuurlijk manueel op allerlei tijden gezet worden, maar het begint altijd op 30 seconden. Dat leidt ertoe dat het óf extra werk is om bij elke oefening de rust aan te passen, óf dat gebruikers zonder kennis van trainingsleer het laten staan op 30 seconden. Wie weet zijn er zelfs ook instructeurs die bij het maken van een trainingsschema besluiten dat het teveel gedoe is om het aan te passen en het gewoon laten staan. 

Met zo'n grote groep van gebruikers vraag ik me af hoeveel mensen onwetend aan het trainen zijn met een minder effectief of wellicht zelfs blessuregevoelig schema. 

Ik heb dit zelf ook aangekaart bij Virtuagym op 31 maart 2021 en dit zou toen worden doorgegeven, maar ik heb er geen terugkoppeling over ontvangen en het staat nog op 30 seconden. 

Wie weet mis ik iets, of is er een goede reden voor.. wat is jullie mening hierover?

Beste Peter, 

Bedankt voor het openen van dit topic - hele waardevolle feedback en ik kan me er goed in vinden dat 30sec niet de ideale standaard is voor de meeste trainingsprogramma’s. 

Toevallig ben ik momenteel een lijst aan het maken van verbeterpunten voor de workout builder; denk aan het instellen van templates voor hoeveelheid reps & sets, en daar zou een nieuwe standaard rustpauze ook mooi bijpassen. Deze neem ik dus zeker mee!

Ben naast de rustpauzes nog een andere verbeterpunten tegengekomen in de workout builder? 

Alvast bedankt!

Ilanit

Product Manager - Coach & Engage


Hallo Ilanit,

Dank je wel voor je snelle reactie.

Het belangrijkste voor mij is dat het risico op evt. blessures / overtraining verminderd wordt voor gebruikers die niet op de hoogte zijn van geschikte rustpauzes tussen sets. Sneller een schema kunnen maken omdat rustpauzes al op 60 seconden staan is dan mooi meegenomen. 

Ik heb in het verleden zelf ook al kritisch gekeken naar verbeterpunten en het is fijn om die bij deze mee te kunnen geven. Wellicht komen er via andere reactie's in deze thread nog meer puntjes naar voren waarmee de gebruikers-ervaring nog verder vebeterd kan worden.

Ik stuur mijn puntjes even in een apart bericht hieronder om reactie's makkelijker te maken en het bericht niet te groot. 

Met sportieve groet,

Peter


Hallo Ilanit, 

Hier zijn mijn puntjes:

  1. Op dit moment kan er maar 1 trainingsdoel aangegeven worden in de workout builder. In de praktijk merk ik echter dat veel deelnemers een combinatie hebben van bijv. verlaging vetpercentage / verbetering uithoudingsvermogen of bijv. sprongkracht / interval uithoudingsvermogen. Meerdere doelen aan kunnen geven zou fijn zijn.
     
  2. De doelen in de huidige lijst kunnen op dit moment wat onduidelijk overkomen, omdat ze niet gebaseerd zijn op de basisvaardigheden zoals kracht, lenigheid, uithoudingsvermogen, coördinatie en snelheid. Een term als “fit worden” bevat technisch gezien al deze categorieën en is dus niet zo duidelijk en prestatie verbeteren is volledig afhankelijk van de prestatie en kan uiteenlopen van een betere handstand tot een snellere tijd op een triatlon.
     
  3. Het zou fijn zijn als de app ook de mogelijkheid gaf tot het toevoegen van eigen oefeningen, evt. door het maken van een kort filmpje via de camera van de phone of iPad. Op dit moment kunnen alleen eigen oefeningen toegevoegd worden via de site. Ook zou een zelfontspanner handig zijn bij het maken van een foto zodat een instructeur een foto van een oefening kan maken zonder hulp van een collega.
     
  4. Op dit moment kan in de zoekfunctie maar 1 soort materiaal aangeklikt worden. Zoeken naar een specifieke oefening zou een stuk sneller kunnen gaan indien bijv. bench / barbell of step / zandzak geselecteerd konden worden. 

    Ook bij het maken van groepstrainingen kan het handig zijn door bijv. gewichtsschijf / elastieken / step te selecteren en daarmee een reeks oefeningen te zien die een groep sporters met ieder dat materiaal zou kunnen doen.
     
  5. Deze is meer voor de uitvoerende kant van de workout dan de workout builder, maar de calorieënteller die in de app wordt weergegeven klopt niet;

    Bijv.    Burpee plus jump:  11,48 cal / min
               Onder arm curl:        11,25 cal / min
    Verder. een intensief workout fitness-schema met 73 minuten telt tot 244 kcal, maar een standaard yoga groepsles heeft 469 per uur, ongeacht de soort les.

    Ik begrijp de motiverende kant van de calorieënteller, maar een realistisch aantal is niet te geven zonder uitgebreide informatie over de sporter en dan nog geeft het geen informatie over of deze calorieën verbrand worden vanuit vetten of koolhydraten. 

    Het makkelijkst en meest eerlijke zou zijn om het weg te halen / vervangen door bijv. een soort fit-points om mensen op die manier te motiveren dat ze actief hebben getraind.


Nogmaals bedankt voor de snelle en constructieve reactie; ik ben benieuwd naar de mening van andere gebruikers en eventuele nieuwe puntjes

Met sportieve groet,

Peter


Hi Peter, 

Ontzettend bedankt voor deze punten! 

Wat betreft de trainingsdoelen - ik begrijp uit je bericht dat jullie momenteel de “’standaard” trainingsdoelen gebruiken. Misschien is het sowieso alvast een stap in de juiste richting om deze aan te passen naar doelen die beter passen bij jullie deelnemers? Je kunt deze aanpassing zelf maken via systeeminstellingen > klantdoelen, onder het kopje “coach.” In dit onderdeel kun je de bestaande 7 doelen een nieuwe naam geven, en deze worden dan ook beschikbaar in het klantenprofiel en in de workout builder. Dit zou al een mooie toevoeging zijn en helpt natuurlijk ook om het platform nog meer te vormen naar jullie “smaak”. 

De feedback over het toevoegen van een eigen activiteit via de app snap ik ook goed; dit is een wat groter project maar neem ik ook zeker mee als verbeterpunt. 

De filters ga ik ook naar kijken, wellicht dat het combineren van filters een quick win kan zijn en wat makkelijker toe te passen als we aanpassingen gaan maken aan de workout builder. 

Betreffende de calorieënteller: de berekening die het systeem maakt is hierbij een combinatie van het gewicht + de lengte van de gebruiker, en daarbij de MET-waarde die is toegewezen aan de activiteit. Een yoga les zou in principe een lage MET waarde moeten hebben dus het is inderdaad bijzonder dat dit verbruik zo hoog ligt; is dat een activiteit die jullie zelf hebben toegevoegd aan het systeem?

Nogmaals bedankt voor de feedback! 


Hallo Ilanit,

Super bedankt!

Ik was niet op de hoogte dat wij zelf de trainingsdoelen konden aanpassen; ik ga daar direct mee aan de slag!

Ik begrijp dat dit soort aanpassingen voor eigen activiteiten aanvullen via de app geen kleine stap is. Dank je wel voor het meedenken.

Aanpassingen aan de filters zouden al een flink verschil kunnen maken in gebruiksvriendelijkheid.

Voor zover ik weet hebben wij zelf geen calorie-verbruikswaardes toegevoegd voor de activiteiten; aan de andere kant; ik ben niet degene die Virtugym voor ons bedrijf beheert, dus ik zal intern eens wat gaan rondvragen naar mogelijkheden en instellingen

Ik kan hiermee in ieder geval alweer verder zelf aan de slag; nogmaals bedankt!

Met sportieve groet,

Peter


PS. een snelle andere vraag die buiten de workout builder ligt:

Ik heb 2 mail adressen voor mijn werk en ik gebruik er maar 1 van (andere is verouderd)

In Virtuagym staat het juiste mail adres voor mij genoteerd in de instellingen, maar mail die met de virtuagym community te maken heeft loopt op 1 of ander manier over de oude mail en ik kan niet vinden waar ik dat kan aanpassen.

Waar kan ik met deze vraag terecht?


Hi @Peterbress!

Voor jouw laatste vraag kan je terecht via:

  • support@virtuagym
  • 020-7165216 (09:00-17:00 uur ma t/m vrij)
  • Je mag mij eventueel een berichtje sturen via de chat in de community
  • Óf ik kan je eventueel even bellen op een geschikt moment

We horen graag van je, zodat we kijken of we een eventueel foutief e-mailadres kunnen aanpassen. 

Fijne dag!


Super bedankt, Rick!

Zo te zien is alles opgelost!

Een hele fijne dag nog! 


.main-menu-list.main-menu-list--quiclinks { display: none; }