Skip to main content

Goedendag,

 

Ik heb een vraag m.b.t. uitschrijvingen.

Als vandaag (24-3) een klant zijn abonnement wilt beëindigen en degene heeft een opzegtermijn van 1 maand, dan wil ik zijn abonnement per 24-4 laten stoppen.

Als ik dan het contract beëindig per 24-4 en de factuur van de maand april staat er al, dan verwijder ik die factuur en probeer ik een nieuwe aan te maken. Als ik de nieuwe factuur aanmaak dan komt er niet automatisch een bedrag te staan wat degene resterend moet betalen?

Wat doe ik hierbij fout?

Hi Maurits,

 

Bedankt voor je post! Het lijkt erop dat je in dit geval zelf handmatig een factuur aanmaakt via Klant > Facturen > Factuur aanmaken, klopt dit?

Op deze manier zal het systeem inderdaad niet berekenen welk bedrag op de factuur moet komen te staan. Handmatig aangemaakte facturen zullen ook niet onder het lidmaatschap komen te vallen maar worden gezien als losse facturen.

 

Ik zal je in even kort uitleggen hoe ons systeem op dit moment werkt:

Bij het aanmaken van de april factuur zet het systeem de 'gefactureerd tot’ datum  (in de contract overeenkomst van de klant) automatisch op 30 april. Hiermee wordt aangeduid dat er tot en met 30 april is gefactureerd en dat er een nieuwe factuurperiode ingaat op 1 mei.

Wanneer je de (door het systeem aangemaakte) april factuur verwijderd, zal de 'gefactureerd tot’ datum niet automatisch worden terug gezet naar 31 maart, maar blijft deze datum blijven staan op 30 april. Het systeem kijkt er op dat moment dus niet meer na of die periode ook daadwerkelijk is gefactureerd.

 

Wat je in jouw voorbeeld het beste kunt doen:

Wanneer het systeem al een factuur aan heeft gemaakt voor de hele maand april, maar je wil dat het systeem een factuur aanmaakt voor 1 tot 24 april, kun je inderdaad de aangemaakte pro forma verwijderen.

Vervolgens dien je de 'gefactureerd tot’ datum terug zetten naar de laatste datum die gefactureerd is. In dit geval was dat 31 maart. De factuur die je in dit voorbeeld zojuist hebt verwijderd liep namelijk van 1 tot en met 30 april. 

Nu kun je de einddatum van het contract aanpassen naar 24 april. 

Als laatste stap klik je op de 3 puntjes achter ‘Contract overeenkomsten’ en kies je voor "Maak volgende factuur”. Het systeem zal nu een factuur aanmaken voor de periode van 1 april tot en met de einddatum van het contract.

 

Groetjes,

Lian


Hey Lian,

 

Bedankt voor je reactie.

We gaan het op deze manier proberen de volgende keer.

 

Met vriendelijke groet,

 

Maurits


.main-menu-list.main-menu-list--quiclinks { display: none; }