Skip to main content

Articifial intelligence, ook wel AI, je hoort de laatste maanden niets anders. Maar, kunnen we dit eigenlijk ook inzetten binnen onze sector? Het antwoord daarop is: Ja zeker! We vroegen ChatGPT om met ons mee te denken en daar hebben wij zelf aanvulling op gegeven, zodat je dit ook kan verwerken in jouw Virtuagym-omgeving:

 

Hier zijn enkele mogelijke toepassingen van AI die eenvoudig te implementeren zijn en die de bedrijfsvoering kunnen verbeteren:

  1. Personalisatie: Het aanbieden van gepersonaliseerde trainingsprogramma's en voedingsplannen kan het aantal terugkerende leden verhogen en de klanttevredenheid verhogen. Ondernemers kunnen gebruik maken van bestaande softwareapplicaties die dergelijke programma's voor hen ontwerpen en de implementatie hiervan vereist geen specifieke technische kennis.”

    Aanvulling vanuit Virtuagym: ondanks dat wij denken dat een persoonlijke benadering naar jouw leden een van de belangrijkste factoren is, kan AI jou hier wel helpen in de vorm van inspiratie. Zo kan je inspiratie halen uit AI voor nieuwe oefeningen in de schema's voor jouw leden óf kan je aan de AI vragen of het kan meedenken over “recepten hoog in eiwitten en laag in vetten”, welke je daarna kan uitwerken in Virtuagym en kan toewijzen aan je leden. 

  2. “Marketing: AI kan helpen om klantprofielen op te bouwen en gerichte advertenties te creëren om nieuwe leden aan te trekken en bestaande leden te behouden. Het opzetten van gerichte advertentiecampagnes kan relatief eenvoudig worden gedaan met behulp van beschikbare tools zoals Facebook Ads en Google Ads.”

    Aanvulling vanuit Virtuagym: vind je het daarnaast leuk om jouw leden te voorzien van interessante content, maar heb je eigenlijk geen tijd om deze volledig zelf te schrijven? Vraag AI om een artikel te schrijven, welke aansluit bij jouw doelgroep. Bijvoorbeeld: “Schrijf een artikel over de voordelen van krachttraining, en sluit het artikel af met humor, zodat het beter blijft hangen voor mijn leden”. De bot heeft over het algemeen overal antwoord op en je kan het artikel zelf aanvullen of aanpassen naar wens. Probeer het maar eens op: https://chat.openai.com/.

  3. “Klantcommunicatie: AI kan worden gebruikt om geautomatiseerde antwoorden op eenvoudige vragen van leden te genereren, zoals openingstijden, prijzen en beschikbare faciliteiten. Dit vermindert de noodzaak voor persoonlijke communicatie en kan tijd besparen voor de ondernemer.”

    Aanvulling van Virtuagym: ben je het niet eens met de standaard e-mailsjablonen van Virtuagym en wil je deze opleuken? Je kan zelfs onze tekst kopiëren en plakken en aangeven: “Kan je deze tekst persoonlijker en motiverend maken voor de lezer, zodat zij zichzelf in het vervolg niet meer zo snel zullen afmelden voor een les?”

  4. Verbeterde analyse van bedrijfsprestaties: AI kan helpen bij het verzamelen en analyseren van gegevens om te bepalen wat werkt en wat niet werkt in het bedrijf. Hierdoor kunnen ondernemers betere beslissingen nemen op basis van data in plaats van op intuïtie.”

    Aanvulling van Virtuagym: loop je vast over een bepaald vraagstuk voor jouw onderneming? Vraag het eens aan een bot? Persoonlijk zouden we altijd adviseren om op te passen wat voor data je aan de bot geeft, maar je kan de vragen natuurlijk wel algemeen stellen, zonder hierbij bepaalde financiële- of persoonlijke gegevens van leden te delen.

“Het gebruik van AI hoeft dus niet ingewikkeld of duur te zijn voor ondernemers die minder bekend zijn met technologie. Er zijn veel tools beschikbaar die eenvoudig te gebruiken zijn en die bijdragen aan de verbetering van de bedrijfsvoering. Het is aan te raden om te beginnen met één of twee toepassingen en deze goed te implementeren voordat men verder gaat naar andere toepassingen.”

Heb jij al AI gebruikt in jouw onderneming? Wij zijn benieuwd óf en hoe dit jou geholpen heeft. Laat in de reacties vooral weten hoe jij dit hebt ingezet óf hoe je dit nog wil gaan inzetten. 

Zelf heb ik het gebruikt om een contentplanning te maken voor mijn socials. De vraag die ik stelde was:

“Maak een contentplanning voor mij als fitnessonderneming, waarbij ik de interactie met mijn leden maximaliseer”. Voor mij is dit echt een game changer.


Reageer


.main-menu-list.main-menu-list--quiclinks { display: none; }