Blog

Hoe kan ik een prijswijziging verwerken in lopende lidmaatschappen?

  • 1 December 2022
  • 0 reacties
  • 313 Bekeken
Hoe kan ik een prijswijziging verwerken in lopende lidmaatschappen?
Reputatie 4
Badge +2
  • Community Manager
  • 323 reacties

Met nog een maand in het verschiet, zit 2022 er weer bijna op. Dit jaar konden we ons met zijn allen weer focussen op het leukere gedeelte van het ondernemen in de sector waarin we werken. We zijn benieuwd wat jullie plannen zijn voor het komende jaar. Indien je benieuwd bent hoe je jouw prijzen kan verhogen voor bestaande lidmaatschappen, dan geven we daar graag meer uitleg over. Deze vraag hebben wij in de afgelopen weken namelijk al een paar keer gehad.

Hoe kan ik een prijswijziging verwerken in lopende lidmaatschappen?

Werk je met lidmaatschappen die altijd vanaf de eerste van de maand starten (dag 1 - dag laatst), dan ga je als volgt aan de slag:

Systeeminstellingen > lidmaatschappen > ga naar het lidmaatschap dat je wil aanpassen en klik hier op het potloodje. In het lidmaatschap kan je gaan naar het kopje “Prijs”. Hier wil je jouw reguliere maandprijs aanpassen en eventueel ook de verlengprijs (indien van toepassing).

Waar moet ik rekening mee houden?

  • Zorg ervoor dat je de prijsverhoging doorvoert vóórdat de facturen zijn aangemaakt, voorbeeld: als je de prijsverhoging per 1 januari wil doorvoeren en de facturen worden altijd 7 dagen vooruit aangemaakt, dan wil je het dus uiterlijk 8 dagen voor het nieuwjaar opgeslagen hebben. Tip: doe dit ruim op tijd.
  • Zorg ervoor dat je de prijsverhoging niet té vroeg doorvoert: de prijswijziging is per direct van kracht. Als je een prijsverhoging wil doorvoeren voor 1 februari, maar je voert dat nu al in, dan zal de prijsverhoging per eerstvolgende factuur gelden.

Let op: als je de prijswijziging doorvoert en de facturen zijn al aangemaakt, dan worden de aangemaakte facturen niet met terugwerkende kracht aangepast door het systeem. Deze zou je eventueel in pro forma, handmatig, kunnen aanpassen (per factuur).

Werk je met lidmaatschappen die gebaseerd zijn op de startdatum, waarbij jouw leden allemaal een andere betaaldatum hebben? Daarvoor stel je het precies hetzelfde in, maar er zijn wel wat zaken waar je rekening mee wil houden:

  • Al jouw leden hebben een andere betaaldatum: als je de prijswijziging per 1 januari doorvoert, dan kan het dus zijn dat het ene lid nét eind december al betaald heeft voor de komende periode. Hierdoor zal de daadwerkelijke prijsstijging per lid kunnen verschillen.
  • Bereid eventuele communicatie hierover voor: "Waarom is Lid A hoger geïncasseerd, maar zijn of haar buurman nog niet?”

Mocht je er toch nog niet helemaal uitkomen? Dan helpen we jullie natuurlijk graag verder. Heb je een algemene vraag hierover, stel deze dan in de comments. Wil je dat wij even meekijken? Neem dan contact op met de support.

Laten we van 2023 een succesvol jaar maken met zijn allen.


0 reacties

Geen reactie

Reageer


.main-menu-list.main-menu-list--quiclinks { display: none; }