Skip to main content

Hi! Ik heb nu al een paar keer problemen gehad met het crediteren van facturen rondom Mollie-betalingen. Hoe zorg ik ervoor dat ik deze factuur kan crediteren, zodat deze niet opnieuw naar Mollie gestuurd wordt?

Hi Joeri!

 

Dit is een goede eerste vraag, Hoe zorg ik er nou voor dat ik een factuur die naar Mollie is gestuurd kan crediteren?

We kijken hier naar drie statussen die de factuur kan hebben rondom Mollie incasso’s:

  • In behandeling

  • Openstaand

  • Betaald

In behandeling

Wanneer de factuur al in behandeling is, dan kan je de factuur op dat moment helaas niet crediteren. Mollie is namelijk aan het proberen om de factuur te incasseren bij de betreffende klant. Helaas dien je even geduld te hebben tot de factuur daadwerkelijk is geïncasseerd en/of dat de factuur gestorneerd is door de klant. Het belangrijkste punt van dit antwoord: zorg ervoor dat je de eventuele terugstorting eerst hebt geregeld met de klant. De factuur zal dan uiterlijk per volgende nacht op de status “Openstaand” worden gezet.

 

Openstaand

Heeft de factuur na de eerste incasso en het regelen van de terugstorting weer de status “Openstaand”? Dan kan je de factuur nu crediteren. Dit betekent dat het systeem een tegenfactuur zal aanmaken, die het openstaande bedrag zal wegstrepen. Hiermee zal het bedrag dus ook niet meer opnieuw geïncasseerd worden.

 

Betaald

Indien de factuur een “Betaald” status heeft, maar de factuur eigenlijk niet doorgevoerd diende te worden, dan is het belangrijk dat je eerst zorgt dat de terugbetaling is doorgevoerd en de factuur weer op “Openstaand” komt te staan. Waarom dat is? Indien je de factuur crediteert, zal er dus een tegenfactuur aangemaakt worden. Als er nog iets gebeurt in de factuur ná de creditfactuur, dan klopt deze creditfactuur dus niet meer. Het tegen-bedrag komt niet meer overeen met het originele bedrag in de factuur. 

 

Let op: indien je met automatische betalingen werkt via Mollie en dat staat op “Dagelijks”, dan wil je eventueel overwegen om dit te verplaatsen naar “Wekelijks”. Als je namelijk moet wachten tot wanneer de factuur op “Openstaand” komt te staan, dan zal hij de volgende nacht dus opnieuw worden meegenomen naar Mollie, terwijl je deze eigenlijk wil crediteren. Dat wil je voorkomen. 


.main-menu-list.main-menu-list--quiclinks { display: none; }